Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Educational sciences --- theoretische pedagogiek --- pedagogiek --- kritische pedagogiek --- Enseignement (Activité) --- Onderwijs (Activiteit) --- Teaching --- Winfried Böhm --- opvoedkunde --- 432 --- 431 )* PEDAGOGIEK --- pedagogie --- opvoeding --- onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Opvoeding --- #gsdbP --- theoretische opvoedkunde --- Education --- Philosophy --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
25 <05> --- 37 <05> --- #BA01238 --- #PEDA:TSCAT --- #C91TS-g --- 700 Pedagogie --- 430.2 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- $a37 --- opvoedkunde --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Tijdschriften i.v.m. opvoedkunde --- Tijdschriften en seriewerken --- Periodicals --- 37 <05> Tijdschriften i.v.m. opvoedkunde --- Educational sciences --- pedagogiek
Choose an application
Wetenschap is - volgens een klassiek ideaal - theoretisch en waardevrij. De pedagogische wetenschappen zijn echter praktijkgericht en waardegebonden. Hoe wetenschappelijk kan de pedagogiek dan zijn als ze noodgedwongen haar handen vuil moet maken? Wat is haar relatie tot de natuurwetenschappenen de andere sociale wetenschappen? Dit boek behandelt het statuut van de opvoedkunde als wetenschap. Ook de logische en epistemologische uitgangspunten voor een filosofische reflectie over de rationaliteit van de (opvoedings)wetenschappen komen aan bod. Als inleiding richt het zich niet uitsluitend tot studenten filosofie, studentenpedagogiek en pedagogen in de praktijk, maar tot iedereen die geïnteresseerd is in het wetenschappelijk karakter van de opvoedkunde. (Bron: covertekst)
Pedagogie. --- Wetenschapsfilosofie. --- Logic --- Educational sciences --- Philosophy of science --- Education --- Philosophy --- 37.001 --- Academic collection --- opvoedkunde --- pedagogiek --- wetenschapsfilosofie --- 432 --- 112064.jpg --- Pedagogie ; wetenschapsfilosofie --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Pedagogische wetenschappen --- Pedagogiek --- Wetenschapsfilosofie
Choose an application
Christian spirituality --- Bosco, John --- Christelijke ethiek --- Don Bosco, Heilige --- Don Bosco, Saint --- Ethique chrétienne --- Jean Bosco, Saint --- Johannes Bosco, Heilige --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- 271.77*16 --- #gsdbQ821.BE --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Religieus leven --- #GGSB: Onderwijs --- Don Bosco --- Salesianen. Don Giovanni Bosco --- 271.77*16 Salesianen. Don Giovanni Bosco --- Geestelijke lezing (geel) --- Religieus leven --- Onderwijs
Choose an application
In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Educational sciences --- 37.017.93 --- #gsdbP --- Academic collection --- 432 --- godsdienst --- godsdienstpedagogiek --- pedagogiek --- tradities --- 431 --- 450.1 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Religie --- Rousseau --- Pedagogie --- 091333.jpg --- Historische pedagogie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Opvoeding en onderwijs --- Godsdienst --- Provincie West-Vlaanderen --- Historische pedagogiek --- Geloofsopvoeding --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Een visie op de spiritualiteit van een christelijke school. Dit werkboek wil een aanzet zijn om als discussiërend en/of mediterend een gesprek aan te gaan over de pedagogische opdracht als christenen. Het wil concrete inspiratie bieden voor personeelsvergaderingen, pedagogische studiedagen, denkwerkdagen, identiteitssymposia, ... Het is gebaseerd op talloze gesprekken die de auteur in de afgelopen tien jaar met onderwijsgevenden heeft gevoerd. De invalshoek is bijbels: op grond van enkele sleutelverhalen uit het Nieuwe Testament worden hedendaagse sleutelervaringen in het onderwijs vertolkt en verhelderd.
371.058 --- #gsdb6 --- C1 --- christendom --- handleiding --- onderwijs --- pedagogiek --- spiritualiteit --- 244.5 --- Christelijke opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Spiritualiteit --- Waardevorming --- christelijk opvoedingsproject (ler) --- Christelijk onderwijs --- Christendom --- Godsdienst --- Spiritualiteit ; christendom --- 031066.jpg --- Schoolpastoraal --- Spiritualiteit: in onderwijs --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Kerken en religie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- School management --- geloven --- Christian spirituality --- religieuze opvoeding --- Christelijke opvoedkunde --- Onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
De rol van ouders is vandaag belangrijker dan ooit. In de eenentwintigste eeuw komt er zoveel op jongeren af, en is er nog zo weinig dat we als zekerheden kunnen beschouwen, dat ouders meer dan ooit de rots in de branding moeten en kunnen zijn. Peter Adriaenssens geeft je de kennis door die je als ouder echt nodig hebt, zonder veloren te lopen in details. Hij pleit niet voor de absolute vrijheid, en ook niet voor de harde hand, maar voor "warme duidelijkheid" .
Educational sciences --- opvoeding --- pedagogiek --- opvoedingsondersteuning --- Child rearing --- Moral and ethical aspects --- Parent and child --- Psychological aspects --- Academic collection --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- opvoeden --- pedagogie --- 433 --- Belonen --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoeding in het gezin --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Straffen --- adolescenten --- opvoedingsproblemen --- ouders --- tieners --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gehoorzaamheid --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Gezinsopvoeding --- Media --- Opvoeding --- Tieners --- Waardevorming --- Weerbaarheid --- 37.013 --- Gedrag --- Gezin --- Jeugd --- Ontwikkeling --- Verwennen --- S2007750.JPG --- ouder-kind relatie --- #gsdbP --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding in de praktijk --- 37 --- 159.92 --- departement Lerarenopleiding 10 --- opvoedkunde --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs
Choose an application
Als het over opvoeden gaat, zijn we vandaag erg onzeker over wat we moeten en kunnen doen. We klampen ons vast aan alles wat gezag en controle lijkt te garanderen. Tegelijk weten we ons geconfronteerd met de eis van steeds meer en beter. De lichtheid van het opvoeden wil een handboek zijn dat een kijkmethode biedt ter voorbereiding van het concrete, pedagogische handelen. De film 'Le Fils' van de gebroeders Dardenne vormt de aanzet en inzet van het boek. 'Le Fils' toont ons waar het in opvoeden om gaat en wat het betekent opvoeder te zijn: het is in de eerste plaats een houding, een manier van doen, een ethos. Op toegankelijke wijze brengt dit boek die pedagogische houding in kaart. Daarbij worden woorden gebruikt die de pedagogische en wijsgerige traditie bieden: aanvaarding, denken, aandacht, initiëren, spreken, werken, wenden, emanciperen, gastvrijheid, vertrouwen en meesterschap. Het richt zich in het bijzonder tot studenten en docenten in opleidingen voor pedagogische beroepen (lerarenopleiding, orthopedagogie, sociaal werk)
Educators --- Training of --- Teams in the workplace --- Management --- Job satisfaction --- Handbooks, manuals, etc. --- 37.01 --- Pedagogie ; opvoedkunde ; theorie --- Film ; dar --- 37.001 --- Academic collection --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- Opvoedkunde ; theorie --- Pedagogie --- Film ; Dardenne gebroeders ; Le Fils ; 2002 --- leerkrachten --- opvoeden --- opvoeding --- Lerarenopleiding --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsstijlen --- 433 --- 450.4 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Opvoeder (groepsleider, groepsopvoeder) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- opvoedingsondersteuning --- orthopedagogiek --- 37.013 --- Ethiek --- Houding --- Leerkrachten ; professionele ontwikkeling --- Opvoeders --- Opvoeding:algemeen --- 083552.jpg --- onderwijs --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Opvoeding in de praktijk --- Onderwijskunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Contains audio-visual material --- 37 --- Le fils --- 791.471 DARDENNE --- Dardenne Luc --- Dardenne Jean-Pierre --- filmonderwijs --- film --- vakdidactiek --- pedagogie --- kunstonderwijs --- PHL-Central Office 12 --- pedagogiek --- Zonder onderwerpscode: speelfilm --- Educational sciences --- gezin (themawoord fictie) --- Opvoeding. --- Orthopedagogiek --- Observaties --- Observeren --- Onderwijs --- #KVHB:Opvoeding. --- #KVHB:Pedagogie. --- 37. --- 791.471 DARDENNE. --- Academic collection. --- Dardenne Jean-Pierre. --- Dardenne Luc. --- Film ; dar. --- Le fils. --- Lerarenopleiding. --- Opvoeding (Pedagogie). --- Opvoeding en onderwijs. --- Opvoedingsstijlen. --- film. --- filmonderwijs. --- kunstonderwijs. --- leerkrachten. --- onderwijs. --- opvoeden. --- opvoeding. --- pedagogie. --- vakdidactiek. --- Filosofie van opvoeding en onderwijs. --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen. --- Opvoeding in de praktijk. --- Onderwijskunde. --- (zie ook: Onderwijskunde). --- Observatie --- Spel --- Sociaal leren --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
27
Pedagogiek en onderwijskunde --- Waardevorming --- Didactische theorieën. --- Onderwijs. --- onderwijsfilosofie --- waardenonderwijs --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- #PBIB:+107.10 --- Academic collection --- Communicatie --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Waarden --- basiscompetenties --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- pedagogie --- waarden --- 450.41 --- 456.8 --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Consumentenopvoeding --- Filosoferen met kinderen --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijsvisies --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- dsofie (Onderwijsvisie) --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- waardeopvoeding --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Filosofie met kinderen --- Onderwijsvisie --- Waarden (normen) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- 450.4 --- filosoferen --- morele opvoeding --- onderwijskunde (ler) --- opvoedend onderwijs --- waardecommunicatie (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoedend onderwijs --- Waarden --- kunst --- BSO --- Beroepsonderwijs --- Kinderen en consumptie --- Lagere school: pedagogisch project --- Lerarenberoep --- Onderwijs: waarden --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vormingsgebieden --- Opvoeding en onderwijs --- Ethiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
In een eerste deel van dit boek geven drie bijdragen aan hoe het intercultureel onderzoek zich ontwikkelt in de psychologische en pedagogische werkvelden. Het tweede deel omvat twee bijdragen die zeer direct beantwoorden aan praktische problemen tussen allochtonen en autochtonen in onderwijs en gezondheidszorg. (Bron: covertekst)
Cultuursociologie --- Multiculturalisme --- Multiculturele samenleving --- Opvoedkunde --- Psychologie --- Pédagogie --- Sociologie de la culture --- Intercultureel onderwijs --- Acculturatieproblemen --- 328.7 --- 050939.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Multiculturele samenleving ; psychologie --- 376.68 --- inclusie --- Thuistaal --- onderwijs, universitair en voortgezet --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- bijzondere doelgroepen --- migrantenkinderen --- Inclusief onderwijs. --- migranten. --- bijzondere doelgroepen. --- migrantenkinderen. --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Migranten. --- Fundamentele pedagogiek. --- Bijzondere doelgroepen. --- Migrantenkinderen. --- Sociology of social care --- Teaching --- multiculturele samenleving --- interculturaliteit --- interculturele hulpverlening --- #GBIB:CBMER --- Academic collection --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 313 --- interculturalisatie --- 450.42 --- Inclusief onderwijs --- Interculturele communicatie --- Tweetaligheid --- 454.6 --- Handboek/cursus --- multicultureel onderwijs --- 316.32 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Inclusie --- Migranten --- etnisch-culturele minderheden --- geestelijke gezondheidszorg --- sociologie, cultuur --- hoger onderwijs --- psychologie --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Onderwijssociologie --- 325 --- 378 --- 159.9 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Intercultureel onderwijs. --- Migrantenjongeren --- Nederlands voor anderstaligen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- Hoger onderwijs. --- Psychologie. --- multiculturaliteit --- globalisering
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|